... córka Fizdejki

Auto da Fe

Dymitr Samozwaniec

Eurocity

Efekt cieplarniany
(wg. Niepodległości trójkątów)

Flisak i Przydróżka

Fraszka cnota

Historia honoru i głupoty polskiej

Ifigenia w Aulidzie

Kandyd, czyli optymizm

Król Henryk IV

Ksiądz Marek

Laputa i Ladago

Lizystrata

Lochy Watykanu

Mały bies

Matka Joanna od Aniołów

Nakręcana pomarńcza

Pochwała Głupoty

Rycerze

Ryszard II

Skrzyneczka bez pudła

Szachy

Urodziny Infantki

Wiara, nadzieja, miłość

Wielki człowiek do małych interesów

Zaratustra

 

 
 

 

- ZAPRASZAMY DO II EDYCJI KONKURSU -

Preambuła regulaminu naszego konkursu głosi, iż jego celem "jest wzbogacenie repertuarów teatrów i popularyzacja dawnych dzieł literatury europejskiej, w tym zwłaszcza literatury polskiej". Do pierwszej odsłony Konkursu zgłoszono trzydzieści przedstawień z 23 zawodowych teatrów, dramatycznych i lalkowych, stałych i nieinstytucjonalnych, z miast wielo i jednoteatralnych. W konkursowe szranki stanęły przedstawienia obecne w repertuarach już od lat kilku, ale i premiery najnowsze, spektakle już nagradzane i głośne, ale i kompletnie jeszcze nieznane. Ponieważ konkurs był w naszym teatralnym życiu czymś zupełnie nowym, objął przedstawienia zaplanowane w repertuarach teatrów na pewno jeszcze bez myśli o tym współzawodnictwie. Wierzymy jednak, że już w jego drugiej odsłonie znajdą się przedstawienia zainspirowane tym właśnie konkursem, powstałe specjalnie , ale nie wyłącznie, na jego użytek. Mamy nadzieję, że teatralne inscenizacje polskich i europejskich dramatów napisanych przed 1965 rokiem i niewystawianych od lat dziesięciu korzystnie i ożywczo wpłynie na repertuar naszych teatrów. Tak jak ożywił polskie życie teatralne Konkurs na wystawienie polskiej sztuki współczesnej tak i ten nowy ministerialny konkurs powinien skłonić dyrekcje teatrów i jego artystów, kierowników literackich i dramaturgów do zdjęcia z półek dawno nie przeglądanych tomów (tych tekstów raczej nie ma na twardych dyskach, komputerowych dyskietkach ani w sieci), odkurzenie ich i wprowadzenie na sceny. Wiemy, że są tam jeszcze prawdziwe perły, czekające tylko na przywrócenie im pełnego blasku. Te tomy kryją nie tylko cenne i szacowne zabytki, jest w nich wiele dzieł granych z powodzeniem na światowych scenach, a od lat nieobecnych na naszych afiszach. Warto i naszym widzom pokazać, że popularny przecież Fredro to nie tylko lekturowa Zemsta i Śluby panieńskie a Shakespeare nie był autorem wyłącznie Hamleta, Snu nocy letniej i desantu Makbetów. W dorobku wielu granych u nas autorów jest wiele tytułów niesłusznie zapomnianych i pomijanych. A o jakże wielu autorach już w ogóle nie pamiętamy?! Między Ajschylosem a Zuckmayerem są ich ogromne zastępy.

I nie tylko dla prestiżowych nagród i wyróżnień, finansowych gratyfikacji i refundacji, ba, nawet nie dla rekomendacji do zaprezentowania spektaklu w ramach Opolskich Konfrontacji Teatralnych warto pomyśleć o naszym konkursie. Przecież poszukiwanie czegoś zapomnianego, przez lata całe niedostrzeganego, a w istocie czegoś nowego, nieodkrytego przez innych to prawdziwie twórcze i ambitne wyzwanie.

Życząc ciekawych i porywających odkryć już dziś zapraszamy do drugiej odsłony Ogólnopolskiego Konkursu na Teatralną Inscenizację dawnych dzieł literatury europejskiej.